Nuffnang Ads

Khamis, 23 Ogos 2012

Masa Berlalu

          Assalamualaikum dan Salam 1Malaysia
Alhamdulillah. Cepat masa berlalu. Tup-tup dah seminggu kita berhari raya. Yang pulang ke kampung ada yang dah kembali ke kota untuk menyambung kembali tugasan. Dan ada yang masih lagi bercuti panjang sehingga hujung minggu ini. Seronok kan dapat pulang ke kampunga dapat bersama sanak saudara, dapat berkumpul beramai-ramai? Cerita lah sedikit pengalaman korang berhari raya di kampung (ada ke?)
Hakikatnya pejam celik saja masa kita berlalu begitu saja. Sehari bagaikan tidak cukup untuk kita melakukan banyak aktiviti. Lebih-lebih lagi kerja yang bertangguh. Lagi banyak bertangguh, lagi sempit waktu kita rasakan. Sepertimana bila kita beraya dirumah sanak saudara, bagaikan tak cukup waktu untuk pergi ke semua rumah sampaikan ada yang datang bertandang sehingga lewat malam. Memang rasa tak sopan datang ke rumah orang sehingga lewat malam. Bila mana tuan rumah ingin berehat dah tidur kerana seharian melayan tetamu. Namun demi menghormati tetamu, terpaksalah melayan juga karenah (lebih-lebih lagi bila ada budak-budak) Tunggang langgang la jadinya. Tapi apa boleh buat. Setahun sekali aje lah kita nak rasa kemeriahan seperti ini. Tapi diharapkan janganlah ada lagi tetamu yang datang sehingga lewat malam. Tolong lah hormati tuan rumah. Bukan untuk menghalau tapi saling hormat menghormati. Barulah Hari Raya lebih bermakna. Rayakan sebulan.....
Aku Hari Raya kali ni memang tak kemana. Hari Raya pun dah kena kerja. Baju raya pun dah lama tak buat mahupun beli. Seingat aku dah 5 ke 6 kali raya aku pakai baju melayu yang sama. Memang tak terasa betul aku bila tiba hari raya. Hmmmm.... Aku harap tahun depan punya raya (InsyaAllah jika panjang umur) ada lah perubahan kat diri aku ni agar menjadi lebih baik dan lebih menyinar. Tak la statik setiap tahun. Kot-kot ada lah perubahan yang lebih ketara pada diri aku ni. Mungkin aku dah ada  aweq ke tak pun terus kahwin je. Barulah betul-betul berubah. Hahaha.... ada ke yang sudi kat aku yang sengkek ni? 
Ok lah setakat ni jelah. Nanti membuang masa korang plak baca karangan aku yang tak seberapa ni. Minggu depan dah kita nak sambut hari Kemerdekaan ke 55. Cuti lagi. Best betul jadi bebudok kan? Minggu depan aku cerita lagi. Mungkin bab hari Kemerdekaan pula. 
Jom kita enjoy!
 Assalamualaikum

Tiada ulasan:

Catat Ulasan